Uszkodzenia stawów

Codziennie jesteśmy narażeni na mechaniczne uszkodzenia stawów. Nieostrożność, aktywność fizyczna, a często przypadek może wywołać kontuzje, takie jak skręcenia, zwichnięcia czy stłuczenie.

SKRĘCENIE

Najczęstszym urazem mechanicznym w obrębie stawów jest skręcenie, którego powodem może być upadek lub wykonanie gwałtownych ruchów.

W przypadku tego urazu powierzchnie stawowe zostają czasowo przemieszczone względem siebie, po czym powracają do prawidłowego ustawienia. Przy silnym skręceniu może dojść do uszkodzenia więzadeł i torebki stawowej.

Skręceniem stawu nazywamy:

  • naciągnięcie torebki stawowej i więzadeł (skręcenie pierwszego stopnia),
  • rozerwanie torebki stawowej (skręcenie drugiego stopnia),
  • rozerwanie torebki stawowej i więzadeł (skręcenie trzeciego stopnia).

Skręcenie stawu najczęściej dotyczy stawu skokowego i dochodzi do niego zwykle w przypadku nieprawidłowego i gwałtownego postawienia nogi na nierównym podłożu. Skręceniu towarzyszy ból i obrzęk wokół uszkodzonego stawu.

ZWICHNIĘCIE STAWU

Zwane również wybiciem. Zwichniecie stawu polega na przemieszczeniu powierzchni stawowych względem siebie, co powoduje naciągniecie lub naderwanie torebki stawowej. W przypadku zwichnięcia, staw jest niestabilny i mogą mu towarzyszyć takie objawy jak ból obrzęk, siniak, brak możliwości wykonywania czynnych ruchów.

Dotyczy najczęściej stawu kolanowego, biodrowego oraz ramiennego.

STŁUCZENIE

Stłuczenie to obrażenie stawu spowodowane upadkiem na twardą nawierzchnię, uderzeniem lub podobnymi urazami zewnętrznymi. Objawem stłuczenia jest ból, często siniaki. Niekiedy wyraźne jest otarcie naskórka i obrzęk, rzadko dochodzi do poważnego usztywnienia stawu. W przebiegu tego urazu nie obserwuje się uszkodzenia torebki stawowej, więzadeł lub przyczepów ścięgien.

Aby zapobiec urazom stawów, warto stosować się do poniższych zasad.

Po pierwsze, warto polepszyć ergonomię na stanowisku pracy, np. wykonując pracę przy komputerze warto zadbać o wygodną klawiaturę, myszkę oraz odpowiednie oparcie kręgosłupa. Po drugie, konieczne jest wprowadzenie zasad zdrowego odżywiania oraz regularnego spożywania posiłków, aby utrzymywać wagę. Trzeba pamiętać o systematycznej aktywności fizycznej, a także można wspierać swoje stawy odpowiednimi suplementami diety.

Your goods are now in the shopping basket. To receive a discount you need to be logged in as a member
Log in i Become a Member