Domowy izotonik – najlepsze nawodnienie organizmu

Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa skutecznego treningu, dodatkowo wpływa na nasze samopoczucie.

O tym, że bez wody żyć się nie da, wie każdy. Stanowi ona główny składnik naszego organizmu – zaraz po tlenie jest następną substancją, której niedobory będziemy silnie odczuwać już w ciągu kilku godzin.

Osoby, które powinny szczególne zwracać uwagę na spożycie wody obok sportowców, kobiet w ciąży, karmiących i dzieci, są osoby starsze.

Najlepsze nawodnienie uzyskuje się wypijając co godzinę około 120-150 ml płynu.

Jaki napój wybrać…  Hipertonik, hipotonik, izotonik?

Nazwy te w odniesieniu do płynów mówią nam o ich stężeniu molalnym, czyli o ilości cząsteczek elektrolitów znajdujących się w napojach w stosunku do stężenia elektrolitów w naszych płynach ustrojowych.

Napój o stężeniu większym niż płyny ustrojowe (z większą ilością cząsteczek) to napój hipertoniczny, np. cola, sok, energetyki. Oznacza to, że ich stężenie jest wyższe niż osmolalność płynów organizmu przez co nasilają odwodnienie. Po dużym wysiłku fizycznym pierwszy napój może by napojem lekko hipertonicznym (zawierającym większą ilość węglowodanów) by umożliwić organizmowi uzupełnienie zapasów glikogenu.

Napój o stężeniu niższym to hipotonik to np. woda lub rozcieńczone soki warzywne i owocowe. Woda będzie najlepszym płynem dla nas, o ile nie uprawiamy wyczynowo sportu lub nie jesteśmy odwodnieni. Jeżeli ćwiczymy nie więcej niż godzinę i nie pocimy się nadmiernie woda będzie idealnym napojem.

Napój o toniczności odpowiadającej toniczności płynów naszego organizmu to izotonik (za napoje izotoniczne uważa się napoje o osmolalności 275-330 mOsmol). Polecany w szczególności osobom, które ćwiczą regularnie, a ich trening przekracza godzinę, jako wstępne uzupełnienie płynów i składników mineralnych. Napój izotoniczny bardzo szybko i dobrze się wchłania oraz nawadnia. Można samemu przyrządzić taki odżywczy napój.

To czego potrzebujecie:

  • 800 ml wody (dobrze, by była bogata w magnez),
  • 200 ml soku z pomarańczy,
  • płaska łyżeczka soli.

Wszystkie składniki dokładnie wymieszajcie.

Gotowe! Smacznego!

Your goods are now in the shopping basket. To receive a discount you need to be logged in as a member
Log in i Become a Member